27. March 2020
Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi teadurid ja õppejõud Kriste Talving, Grete Arro ja Kati Aus on ühendanud teaduse ja praktika ning kokku pannud põhjaliku ülevaate sellest, kuidas õppimine toimub, kuidas õppimist parimal viisil toetada ja mil moel suunata last teadliku õppimise suunas.
Esimesed
distantsõppenädalad on selja taga. Kindlasti on seda kaht
nädalat iseloomustanud omajagu segadust, ebakindlust, ärevust, põnevust,
meeletus koguses infot ja uusi digikeskkondi ning intensiivne suhtlus laste,
vanemate ja kolleegidega.
Igas keerulises
olukorras peitub midagi positiivset ning praeguseks on õpetajad leidnud
juba kindlasti mõndagi, mida oma professionaalseks enesearenguks suunata ning
millega oma õppijaid veelgi enam toetada.
Mida teha, et õppimine oleks tõhus?
Selleks, et
õppimine oleks tõhus ja tulemuslik, on lastel vaja õppimisest ja seda
mõjutavatest aspektidest teadlik olla ning omada oskusi ja kogemusi nende
teadmiste erinevates õpisituatsioonides kasutamiseks.
Praeguses
olukorras näitab enesejuhitud õppimise olulisus end selgesti. Õppija, kes
peab nüüd kodus oma õppimist juhtima (mitte, et ta enne ka ei oleks võinud seda
teha), seisab silmitsi suurema vabaduse, kuid ka sellest tuleneva suurenenud
vastutusega. Ühtäkki tuleb õppijal endal leida viise, kuidas oma aega, tegevusi
ja õppimist suures infokülluses struktureerida, planeerida ning olla samal ajal
avatud ka ootamatustele ja valmis nendega toime tulema.
Vaja on mõtelda,
kuidas materjalile ja ülesannetele läheneda, missuguseid õpistrateegiaid
erinevate õpiülesannete juures valida, kuidas aru saada, kas materjal on tõesti
omandatud ning ka keerulisena näivate ülesannete juures edasi pusida ning mitte
käega lüüa, teisisõnu, kuidas ise oma õpimotivatsiooni üleval hoida.
Kui tavalisel
koolipäeval silmast-silma suheldes teeb õpetaja klassiruumis siinkohal ära
suure töö, siis kodus õppides peab õppija kõige sellega iseseisvalt toime
tulema. Lihtne? Kindlasti mitte.
Enesejuhitud õppimine – kuidas seda teha?
Selleks, et laps
oleks valmis oma õpiprotsessi ise juhtima, peavad tema
eneseregulatsioonioskused olema piisavalt arenenud või toetatud, mis tähendab,
et algselt teiste poolt juhitud protsessid on muutunud või muutumas
enesejuhitud protsessideks. Praegune olukord on loonud hea pinnase
enesejuhtimise harjutamiseks.
Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi teadurid ja õppejõud Kriste Talving, Grete Arro ja Kati Aus on koostanud põhjaliku materjali sellest, kuidas õppimine toimub, kuidas õppimist parimal viisil toetada ja mil moel suunata last teadliku õppimise suunas.
Allolev materjal
neile, kes soovivad õppimise toetamise alastesse tõenduspõhistesse teadmistesse
veidi rohkem süveneda.
Tutvu lähemalt – Õppimise ABC
Allikas: Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi haridusblogi