Aasta ettevõtlusõppe mentor Vaido Mikheim: Mentorlus on suurepärane võimalus mentorile oma mugavustsoonist väljuda ja maailma paremini mõista
27. January 2020
Vaido Mikheim ja minister Mailis Reps aasta ettevõtlusõppe edendajate tunnustamisel
Aasta
ettevõtlusõppe mentor 2019 Vaido Mikheim tõmmati mentorluse rattale ligikaudu 5
aastat tagasi, kui esimene pakkumine viis aina järgmisteni ning nüüdseks
hinnatakse tema sirgjoonelist, sisukat, ausat ja vaimukat tagasisidet nii, et
90% mentordamistest on kutsete tulemus ja 10% enda leitud üritused.
Praeguseks on
mentordamine lisaks missioonitundele osaliselt seotud ka Vaido projektijuhi tööga Tartu Teaduspargis,
kus otsitakse iduettevõtteid, kes võiks sobituda inkubatsiooni- ja kiirendiprogrammidesse. Vaido
on juba aastaid väga oodatud ning kõrgelt hinnatud mentor ja žürii liige ettevõtlusõppe programmi
Edu ja Tegu STARTER programmi noortele Tartu Ülikoolis ja ka teistes kõrgkoolides
ning jagab nüüd oma mõtteid mentorlusest ning omanikutunde tekitamise
olulisusest õppes.
Mis viib ideid arendavad meeskonnad põhiliselt rappa? Millist
tuge noorte äriideede arendamise meeskonnad peamiselt vajavad?
Tegime 2019.
aastal 6 riigis mentorite ja mentiide seas uuringu ja küsisime, mis on nende
jaoks oluline. Ilmnesid suured käärid tiimide oluliste omaduste vahel – kui mentordatavad pidasid oluliseks
tehnilisi oskusi nagu juriidika, finantsid ja tootearendus, siis mentorite jaoks
olid olulised pehmed oskused – täpsus, kokkulepetest kinnipidamine, suhete
loomine ja hoidmine. Need, kes on elus kuhugi jõudnud, neil on teine nägemus
äri arendamisest ja tiimi ehitamisest kui noortel endil ning see on koht, kus
mentordamise kasu peitub – tähelepanu suunatakse asjadele, mida ise ei märka
või millele ei oska tähelepanu pöörata. Kas kuulda võtad, see on omaette
küsimus.
Kui rääkida
olulistest vajakajäämistest, siis paljudel tiimidel ei ole tehniliselt läbi
mõeldud, kes on klient ja kuidas ta toote-teenuse eest maksab ning teiseks
puudulik sisekommunikatsioon – peamine põhjus idutiimide lagunemiseks on just
tiimisisesed lahkhelid. Ei räägita läbi, kes mida tahab ja kui palju on valmis
panustama juhul, kui ollakse edukad. Ebaedukas olla on lihtne, siis ei teki
tülisid. Esimese tuluga kaasnevad valikud, kuhu edasi. Suunad on läbi rääkimata
ja kokkulepped sõlmimata, mõeldakse, et küll hiljem jõuab. Elu aga näitab, et
siis on juba hilja. Saan harva mentorina “Miks te seda teete?” küsimusele konkreetse ja usutava
vastuse. Noored kipuvad sageli lahendama kas liiga suurt või siis mitut
ülesannet-probleemi üheaegselt. Kui siia lisada eestlaslik täiusliku
toote-teenuse arendamise ihalus, siis kiiresti jõutakse ebarealistlike
plaanideni ajalises või rahalises mõttes.
Olen aastate jooksul
näinud, et tiim on edu võti. Kui tiim jääb tugevalt paika, siis katsetavad nii
kaua kuni lõpuks jõuavad oma idee ja ärimudelini. Ma ei olegi näinud startupi,
mis oleks lõpuni oma algse idee juurde jäänud, idee ise
või äriprotsess on märkimisväärselt muutunud. Huvi ja tõsiseltvõetavus
on olulised. Mentor saab hästi aru, kui tiimil sisuline huvi puudub ja tehakse
tööd vaid hinde vms pärast. Ma ise ütlen, et pean veenduma teie tahtes – kui
ise tiimina endasse usute ja mind suudate uskuma panna, alles siis viin teid
kokku oma kontaktidega, sest sel hetkel kui mina teid tutvustan, muutun ma
teatud mõttes teie tiimi eest kaasvastutajaks.
Mentorluse kasu on nagu kahesuunaline tänav. Kes
sobiksid noortele mentoriks ja kui aeganõudev see on?
Tõsiseltvõetavus
ja mentorlus oma olemuselt on mõlemad kahesuunalised tänavad, samamoodi saab
tiim kiirelt aru kui mentor ei suhtu neisse respektiga. Kui suuta hierarhiliste
ühiskondlike tavade lõksudest (Mina kui Tähtis Vana Elukogenud Mentor ja Sina
kui Noor Roheline Tudeng, jpt) hoiduda, siis ma isegi julgen väita, et mentoril
on võimalik rohkem mentorlusprotsessist õppida kui mentiil.
Mentori
asi on hinnata vastaspoole taset ja valmidust. Ei maksa minna süvitsi teemasse,
mida teine ei valda või vastupidi, mida mentii valdab paremini. Noorte puhul on
reality check vajalik, st
reaalsustaju tekitamine ja ambitsioonide mahatõmbamine, kogenud tegijate puhul
on jällegi psühholoogia olulisem, kuidas anda nõu edasi nii, et teine pool on
valmis seda vastu võtma.
Ma usun, et kõigis
meis on osake mentorit. Ka siis kui oma teadmiste edasiandmine enda arvates ei
tule nii hästi välja. Mentoril võiks olla empaatiavõimet ja suhtlemisoskust,
ent kõige olulisem on sisemine tahe kaasa mõelda, leida ja välja pakkuda
parimaid variante. Sest egas mentorsessiooni käigus saadud teadmisi tiimide
kohta ning nende vajadusi tassid endaga kaasas pikemalt kui see üks kohtumine.
Sageli ei pruugi kõige väärtuslikum mõte avalduda mentorsessiooni käigus, vaid
tekib hilisemas olukorras kus ühendad erinevad punktid ära.
Näiteks viid kokku
üritusel saadud kontakti ja tiimi, kes just sellist kontakti vajab. Kogu
startup maailmas tiirlemine ja ärimaailmas olemine eeldab, et oled paljude
arengutega kursis ja näed, kus millised tiimid sünnivad ja mis ideid
arendatakse, millised tehnoloogiad on turul. Mentorid, keda ise oleme kasutanud,
on reeglina laia silmaringi ja võrgustikuga inimesed, puutuvad kokku erinevate
valdkondade ja protsessidega. Sageli tuleb kuldmuna sealt, kust ise ei oska
oodata.
Kui aeganõudev on
mentordamine, see sõltub kokkulepetest. Paljud on ühe-kahekordsed, aga kiirendi ja inkubatsiooniprogrammides toimub
mentoriga kohtumine 1-2 korda nädalas ja niiviisi 3-6 kuud järjest sõltuvalt
programmist. Mulle meeldib selline lähenemine, et kui mentorlusest saab töö,
mis eeldab kalendrisse panekut ja töö planeerimist, turusegmendiga
kurssiviimist ja teisi lisategevusi, siis see võiks olla tasustatud. Kui aga aeg-ajalt
kuskil mentorina nõustamas käia, siis see võiks olla missioonitundest.
Mentorlus on pika
tagasimakse perioodiga tegevus, mis mõnikord võib tunduda kasutu ajakuluna, ent
üldpildis on mõju vägagi positiivne, sest sunnib sind oma mugavus- ja
laiskustsoonist lahkuma ning annab suurepärase võimaluse mentorile inimesena
areneda. Ego ja edevus on muidugi ka mängus – ikka kõditab enesetunnet, kui
sinu teadmised ja kogemused on kasuks.
Ei mina ega
ettevõtjad üldjuhul ei vaata mentorlust majandusliku kasu perspektiivist –
pigem on see võimalus panustada tulevikku, haridussüsteemi. Tänased noored on
meie tuleviku arhitektid ja disainerid, suhtudes neisse ja nende ideedesse
respektiga, panustades oma parima teadmise ja kogemuse ning tahtega, nii võiks
ju see parem eluolu sündida.
Rohkem
õppijate huvi tekitamist läbi omanikutunde ja reaalelu ülesannete!
Kui vaadata suurt
pilti haridussüsteemis ja üleüldse ühiskonnas, siis ma näen mõningaid
kitsaskohti. Õpilased, tudengid, ükskõik millises haridusastmes tahavad tööd
teha nö “päriselu” asjadega. Nad ei taha mõelda välja järjekordset
sotsiaalvõrgustikku või e-poodi.
Hea oleks, kui nad
saaksid ettevõtjate käest päris juhtumid, mis on probleeme valmistanud, õppetöö
käigus nende kallal pureda ja oma lahendusi välja pakkuda, võrrelda oma mõtteid
ettevõtte poolt juurutatud reaalsete lahendustega, siis kasu ja õppimise kohad
on mõjusamad.
Asjal on usutavuse
maik juures – sellised situatsioonid eksisteerivadki päriselus ja ühiskonnas.
Lisaks tekivad kaks olulist emotsiooni, esiteks omanikutunne ja teiseks
rahulolu saavutamisest – tegime projekti, pakkusime ideid ja lahendusi,
ettevõte viis ellu. Kui ka ei viidud ellu, siis saime pädeva tagasiside, miks
seda ei juhtunud ehk võimaluse õppida.
Kunstlike asjade
lahendamise puhul näen, et seal ei ole õiget huvitatust taga, õppetund või
kogemus jääb saamata.
Mida rohkem
õnnestub ettevõtjaid kaasata ning noorte mõtete ja lahendustega kokku viia,
seda parem. Nii need innovaatilised tooted-teenused sageli sünnivad, erinevate
maailmade kokkupuutepunktides.
Selles mõttes
teevad Tartu Ülikooli sTARTUp Lab ja STARTER programm Eestis väga tänuväärset
tööd, mentoritena on kaasatud nimekaid ja tuntud ettevõtteid-ettevõtjaid, kelle
uksest sissesaamine jääks muidu tudengitele pigem teoreetiliseks šansiks. Siin
on võimalus nö koju kandikul kätte toodud.
Kommentaar – Tartu Ülikooli majandusteaduskonna
sTARTUp Labi juht Maret Ahonen:
Võib
julgelt öelda, et Vaido on juhendanud ja innustanud nii mentori kui ka
töötubade läbiviijana ainuüksi Tartu Ülikooli sTARTUp Labi STARTER programmis sadu
meeskondi. Tema kogemus, selged tegutsemisjuhised, kontaktide võrgustik ja muhe
huumor on see, mida ta tiimidele jagab. Vaido on enda kohta öelnud, et ta on
otsese ütlemisega mees, kes annab ausat tagasisidet. Näib, et STARTER
programmis osalejad väärtustavad Vaido selget väljenduslaadi, sest tiimide
tagasiside mentorile on läbi aegade olnud väga positiivne. Peale selle on Vaido
sageli võtnud vastu kutse olla žürii liige äriideede võistlustel ja löönud
kaasa erinevates sTARTUp Lab’i rahvusvahelistestes projektides. Vaido on olnud
mentoriks ka STARTERtallinna tiimidele.
Teekond ideest
teostuseni on ka kõige ambitsioonikamate noorte jaoks täis karisid ja
ebamäärasust. Üks mõjus vestlus mentoriga, kes kuulab, mõtleb kaasa ja esitab
küsimusi, mis panevad meeskonda märkama uusi väljakutseid ja võimalusi võib
olla kriitilise tähtsusega nii idee kui noore inimese arengul. Usalduslik
mentorsuhe on sageli tõukeks järgmiste otsuste tegemisel. Usun, et nii mõnigi
Vaidoga kontaktis olnud noor on teinud sel perioodil oma karjääri kujundavaid
otsuseid ja paljudele on STARTER programmi mentor elu esimene kokkupuude
mentoriga. Seega on väga oluline, et mentor valdab suhtlemiskunsti, annab
arendavat tagasisidet ja osutab ohtudele ja võimalustele, ent austab tiimi
mistahes otsuste tegemisel.
Tartu
Ülikooli sTARTUp Lab’i jaoks on Vaido läbi aegade kõige enam noortele oma aega
ja tähelepanu pühendanud mentor. Kui ma ei eksi, siis alates STARTER programmi
käivitumisest 2016 aastal kuni tänase päevani pole möödunud ühtegi Mentor
Tagasiside üritust, kus Vaido pole kohal olnud. Vaido oskused, hea koostöötahe
ja eluterve hoiak start-up mõtteviisi levitamisel ja noorte juhendamisel on
hindamatu.
Haridus- ja teadusministeerium tunnustab aasta
ettevõtlusõppe mentorit, edendajat, ettevõtlikku õppurit, õpetajat ning Edu ja
Tegu aasta tegijat kolmandat korda ettevõtlusõppe programmi Edu ja Tegu raames.
Programmi ja tunnustamist toetab Euroopa Sotsiaalfond.
28. novembril kuulutati ettevõtlusõppe programmi Edu ja Tegu tunnustuskonkursil välja parimad ettevõtlusõppe edendajad. Aasta ettevõtlusõppe edendaja tiitli pälvis MTÜ Ettevõtlusküla. Ettevõtlikuks õpetajaks valiti Krista Savitsch. Ettevõtlikud õppijad on…
Millised on koolide murekohad ettevõtlusõppega seoses ning milliseid lahendusi on haridusasutused ise nende leevendamiseks leidnud? Häid näiteid ja kogemusi ning ka omapoolseid nõuandeid jagavad ettevõtlusõppe „kõrvad ja silmad“…
Haridus- ja Teadusministeeriumi ettevõtlusõppe programmi Edu ja Tegu tunnustuskonkursil kuulutati välja laureaadid viies kategoorias, aasta ettevõtlusõppe edendaja tiitli pälvis MTÜ Ettevõtlusküla. Ettevõtlikuks õpetajaks valiti Krista Savitsch, kes tegutseb…