5. November 2019
Lääne-Virumaal tegutsev puidutööstusettevõte Aru Grupp on üle kümne aasta
teinud koostööd Kadrina Keskkooliga. Õppekavva on viidud mitu valikainet,
näiteks ärijuhtimine ja tehnoloogia alused, ning algatatud arvutijoonestamise
võistlus CADrina.
Teataja küsimustele vastab Juhan Viise, Aru Grupi
juhatuse esimees.
Millal ja millest ajendatuna tekkis idee hakata tegema koostööd Kadrina
Keskkooliga?
Idee küpses eelmise majandusbuumi ajal 2004–2005, kui töötajad
liikusid massiliselt Eestist läände. Eestis on iga inimene arvel. Kui tahame
oma rahvust ja konkurentsivõimelise majandusega riiki säilitada, siis ei
tohi me müüa lihtsalt tööjõudu. Peame Eestis looma väärtusahela tippe, saama
turult õiglase hinna ja tagama sellega riigis vastava elujärje.
Rahvusvahelisel tasemel väärtuse loomiseks on vaja väga
häid spetsialiste ja nende arvukus peab saavutama kriitilise massi. Vaid
sünergias on võimalik jõuda konkurentsivõimeliste tulemusteni. Kui meil on vaid
üksikud tipptegijad, siis ka need lahkuvad ja liiguvad piirkondadesse, kus on
võimalik oma võimeid realiseerida ja töö eest väärilist tasu saada – indiviidi
seisukohalt õige käitumine, kuid mis kasu on sellest Eestil?
Meie võimalus on tehnoloogia, meil on vaja arukaid
insenere. Inseneride ettevalmistus võtab palju rohkem aega kui viis aastat
ülikooliõpinguid. Sarnaselt spordiga tuleb teaduse ja majanduse tippe hakata
vormima varases eas. Sellele püüdsimegi pisut kaasa aidata.
Miks just üldhariduskool? Kas lihtsam poleks helgemaid päid otsida kutse-
või kõrgkoolidest?
Üldhariduskoolis tuleb alustada. Juba algklassides.
Süvaõppes saab selgeks, kas tehnilised erialad sobivad või mitte, et noore
edasised valikud oleksid selgemad ja hoiaks ära võimaliku ümberorienteerumisega
seonduva ajakao.
Kas koostöö käimalükkamine oli keeruline?
Koostöö käivitus väga hästi. Vedasime projekti koos
Kadrina Keskkooli direktoriga. Kuna teema oli uus, siis lisaks kutsusime
kokku ajutrusti ehk nõukogu, kus enamik olid Kadrina Keskkooli vilistlased:
näiteks TNT Eesti juht, maaülikooli professor, Swedbanki liisinguosakonna
juhataja, Toyota piirkonna müügijuht, Rakvere abilinnapea, Kadrina vallavanem.
Vabatahtlikkuse alusel töötades püüdsime nõukoguga olla koolile uue projekti
käivitamisel toeks. Koos otsisime parimaid lahendusi nii õppekavade,
-praktikumide kui ka -reiside suhtes. Erialaõpe oli alguses suurelt jaolt
üles ehitatud vilistlastest praktikutele. Püüdsime olla õppes võimalikult
elulähedased ja efektiivsed.
Olete koos kooliga palju ette võtnud – valikaineist kuni joonestamise ja
inseneeria festivalini välja. Millist tüüpi koostööd olete aastate jooksul
teinud ja kuidas sellega on läinud?
Ärijuhtimine ja tehnoloogia aluste valikaine toetus
järgmistele distsipliinidele: arvutijoonestamine, erialane inglise keel,
turundus ja müügitöö, organisatsioonikultuur, loogika, logistika,
ehituslik projekteerimine, tehniline joonestamine. Kindla kava järgi panime
paika õppepraktikumid ja -reisid. Esimestel aastatel kuni majanduskriisini
lähetasime 11. klassi lõpetanud valikaines osalejad välispartnerite juurde
kahenädalasele praktikale. Enne sõitu läbisid noored sihtriigile orienteeritud
professionaalse etiketiõppe. Septembris tehti praktika kokkuvõtteks esitlus
külastatud ettevõtte ja riigi kohta. Praeguseks on Kadrina Keskkoolis
valikainest välja kasvanud reaaltehniline õppesuund.
Koolituse taseme kontrollimiseks käivitasime 2010. aastal
arvutijoonestamise võistluse CADrina, mis tänavusel kadripäeval toimub
kümnendat korda. Alati on kohal Tallinna Tehnikaülikooli ja Tallinna
Tehnikakõrgkooli üliõpilasvõistkonnad. Kaks aastat tagasi lisandus noorematele
tehnikahuvilistele Lego robotitega tehtav CADrobotics ja et spordirahvas
kõrvale ei jääks, toimub festivaliga samal päeval ka korvpallivõistlus CADcup.
Mis on olnud plaanis, kuid ei ole õnnestunud ellu viia?
Tulevikku suunatud projektijuhtimisõppe käivitamine.
Internet on kaasa toonud kõikvõimaliku info kättesaadavuse. Info omamine
ei ole enam väärtus omaette. Võitja on see, kes oskab eristada olulist
ebaolulisest, panna kokku sobiva meeskonna ja olla õigel ajal õiges kohas,
samuti säästa aega ja hoida tempot. Projektijuhtimist on vaja õppida ja
treenida nii õpetajatel kui ka õpilastel, et koolis valmistuksime mitte tänasteks,
vaid homseteks proovikivideks. Kool peab olema ajast ees. See on iga koolijuhi
otsene vastutus.
Samuti ei ole õnnestunud kinnistada seda, et õpilased
annaksid hindeid õpetajatele ja õpetusele. Kui iga läbitud õppeaine, praktika
või õppereisi järel hindaksid õpilased kindla struktuuri alusel nii meedet kui
ka selle läbiviijat, siis saaks kohe teha korrektuure ja vajaduse korral metoodikat
muuta.
Kahtlemata olete andnud panuse, et meil oleks rohkem inseneeriahuvilisi
noori. Kas tunnete, et sellest on olnud kasu ka ettevõttele?
Praegu töötab Aru Grupis kaks noort, kes on end pärast
õpinguid meiega sidunud. Nad on väga heal tasemel.
Mida ütleksid ettevõtetele, kes veel koolidega koostööd ei tee?
Noorte haridus määrab meie tuleviku. Arvan, et ettevõtted
oleksid valmis haridusse panustama, kui koolid suudaksid vajalikul tasemel
koostöö käivitada. Ettevõte saab aidata, kuid koolil on hariduses siiski
võtmeroll.
Kui koolid tahavad ettevõtetega koostööd teha, siis peavad nad olema valmis töötama sarnase täpsuse ja efektiivsusega nagu ettevõtted oma igapäevaelus. Koolil peab koostööst olema selge tulevikuvisioon, samuti tuleb hiljem osata tulemusi analüüsida (nii nagu ettevõtted analüüsivad oma majandustulemusi). Sarnaselt ettevõtlusega tuleb ka koolidel pidevalt arengusse panustada. Kui ettevõtja saab kindlustunde, et tema panusest on kasu, siis on loota, et koostöösse panustatakse nii väärtuslikku aega kui ka vahendeid.
Allikas: kaubanduskoja Teataja