Õpilasfirmadest
välja kasvanud tugevaid ettevõtteid ja juhte leidub hulk. Hea näide on õpilasfirma
Kolm Põrsakest üks asutaja Robin Saluoks, kes nüüd juhib
põllumajandusrevolutsiooni ettevõttega eAgronom, või Kaarel Kotkas, kelle
ettevõte Veriff tegeleb isikusamasuse tuvastamisega. Samasugune potentsiaal
paistab ka õpilasfirma Brand asutajatest.
Brand Euroopa parima õpilasfirma võistlusel Prantsusmaal Foto: Junior Achievement Eesti
2019. aasta parim õpilasfirma on juusteviimistlus- ja
hooldustooteid valmistav Brand Tartu Hugo Treffneri Gümnaasiumist. Ettevõtte
kolm säravat eestvedajat Mihkel Mariusz Jezierski, Sander Aukust ja Markus
Jõeveer osalesid suvel Prantsusmaal toimunud Euroopa parima õpilasfirma
võistlusel, kust toodi koju teine koht. Teataja küsimustele vastab Mihkel
Mariusz Jezierski, õpilasfirma tegevjuht.
Kas
teie ettevõtlushuvi tärkas koos õpilasfirma asutamisega või olite
ettevõtlushuvilised juba enne?
Huvi oli olemas varem, juba põhikooli lõpus. Siis
tekkis ka idee tegeleda juuksehooldusvahenditega. Kui gümnaasiumis avanes
võimalus võtta ettevõtlusega seotud õppeaineid ja tegeleda ettevõtluse
suunaliste asjadega, siis ei kulunud otsuse tegemiseks hetkegi.
Milline
nägi välja teie toote loomise protsess?
Meie õpilasfirma on kaks aastat vana ja esimene aasta
kulus täielikult tootearendusele. Idee oli juba varem olemas, sest kasutasime
ise aktiivselt juuksehooldustooteid ja uskusime, et suudame teha parema toote,
kui loome midagi, millest ise hoolime.
Alguses oli väga keeruline, sest kosmeetikatoodetes on
palju keemiat. Seda koolis ei õpetata ja seda pole tavaprogrammis tõenäoliselt vajagi.
Seetõttu otsisime infot internetist, abiks olid nii Google kui ka Youtube. Ühel
hetkel saime abi ka ettevõttelt Kodukosmeetika OÜ, kes viis meid kurssi
sertifikaatide ja nõuetega, mis on kosmeetikatoodetele seatud. See oli
keeruline aeg, kuid tõsiseltvõetava toote loomiseks tuli see kõik läbi teha.
Kokku läks tootearendusse tuhandeid tunde tööd. Teisel aastal tegelesime juba
brändi loomise ja kõige muuga, millega üks tegutsev ettevõte peab tegelema.
Teie
õpilasfirma on praegu Eesti parim ja Euroopas paremuselt teine. Mis on edu
saladus?
Kas just saladus, kuid me tegime kahte asja väga hästi.
Esiteks olime firmas üksteisega ausad ja avatud. See võimaldas meil luua parima
toote, mida sel hetkel oskasime, ja hoidis korras meie omavahelised suhted. Näiteks
koosolekutel võisime üksteisele ausalt öelda, kui miski ei meeldinud või tundus
vale. Hea omavaheline suhtlus on väga oluline.
Teiseks suhtusime õpilasfirmasse kohe kui ettevõtte
loomisesse. Meie jaoks ei olnud tegu ühekordse projektiga või asjaga, mille
eest saaks lihtsalt hea hinde. Seega tuleb kohe alguses planeerida tegevusi nii,
nagu sa teeksid seda pikemaajaliselt.
Mida
olete protsessist õppinud?
On vist raske nimetada asju, mida me ei ole õppinud.
Nimetada võiks kõike, alustades meeskonnatööst, esinemisoskusest,
finantskirjaoskusest ja ka keemiast, kuid kõige tähtsam õppetund – vähemalt
minu jaoks – on vast see, et õppisin piiri pidama. Tasakaalu leidmine töö ja
eraelu vahel on väga tähtis, sest saavutatud edul pole väärtust, kui ei leia
aega trennile, sõpradele ja kõigele muule, mida teha sooviksid.
Mida
soovitaksid alustavatele õpilasfirmadele?
Õpilasfirmat tegema hakates tuleb kohe sellele
läheneda kui ettevõtte loomisele, mitte ühekordsele projektile, mille eest saab
hinde või arvestuse. See kindlustab, et keegi ei tee tööd lihtsalt selle nimel,
et asi saaks tehtud.
Kindlasti tuleks valida võimalikult keeruline toode
või teenus, sest saadav kogemus on suurem ja areng märgatavam. Lisaks on palju
ettevõtteid, mis teevad lihtsamaid asju ja nii on oma keerulisema tootega hea
silma paista. Raske töö tasub ennast ära.
Tuleks seada eesmärgid, mis tiimis vähemalt osaliselt
kattuvad. Nii on millegi poole püüelda ega teki ebakõlasid, kus keegi ühel
hetkel ütleb, et ta enam ei viitsi. See on kindlasti nii ka suurtes
organisatsioonides, väärtused peavad ühtima, et saavutada ühist suuremat
eesmärki.
Kas
ettevõtlusega tegelemine on raske?
Väga! Aga raskustest õpib väga palju ja see on palju
põnevam, kui teha lihtsaid asju, mis ei paku nii palju avastusrõõmu.
Meil on omakeskis ütlus, et motivatsiooniga oskab
igaüks edukalt tööd teha, kuid ilma motivatsioonita on palju keerulisem. Kui
rasked, ilma motivatsioonita hetked üle elada, siis sünnib midagi suurepärast.
Kas
jätkate ettevõtluse ja oma tootega ka tulevikus?
Jah, selline plaan on. Praegu teeme väikese pausi, et tegeleda kooliga, kuid planeerime kaasata rohkem raha ja muuta oma tootega maailma.
10 kooli, 54 ettevõtjat, 245 ettevõtlusteadmistest pakatavat noort – selline on Ida-Viru koolide ja ettevõtete koostööprojektis „Üks päev ettevõtjana“ tulemus numbrites. Boonusena veel noorte ettevõtjate omandatud oskused valmistada…
Kelle ülesanne on tagada, et noortel tekiks töömaailmast adekvaatne pilt? Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektor Mait Palts kirjutab tänases Postimehes, kuidas võiksid koolid ettevõtjatega koostööd teha. Me räägime palju sellest,…
Põhikoolis on ettevõtlusõppe hetkeseis kehv, leiab Junior Achievement Eesti direktor ja õpilasfirmade võistluse eestvedaja Epp Vodja. Majandushariduse ja ettevõtluse suhtes positiivset hoiakut tuleks hakata kujundama juba algklassides, saab…