1. November 2019
Hoolimata
õppurite mitmekülgsetest valikuvõimalustest ja kõrgkoolide pingutustest,
vaevlevad paljud ettevõtted kvalifitseeritud tööjõu nappuses. Probleemi üks
lahendus on töökohapõhine õpe, mis aitab tõsta seniste töötajate
kvalifikatsiooni või koolitada kõrgkooliga koostöös uusi inimesi just enda
ettevõtte vajadustele vastavalt.
Töökohapõhine õpe on seni laiemalt levinud
kutsehariduses, kus kolmandik õppest toimub koolis ja kaks kolmandikku
töökohal. Sarnast lähenemist püütakse üle võtta ka kõrghariduses.
Töökohapõhine
õpe kõrghariduses
Töökohapõhine õpe on kõrgharidusõppe õppevorm, mille
puhul õpe ettevõttes moodustab vähemalt poole õppekava mahust. Eestis katsetatakse
sellist õppevormi Euroopa Sotsiaalfondi projekti PRÕM raames kolmes kõrgkoolis
kokku kolmel erialal. Need on Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli tegevusterapeudi
õppekava, Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor hotelli- ja majutusteeninduse
õppekava ja TalTechi äriinfotehnoloogia magistriõppekava. Septembris alustas
eraldiseisva projektina Cleveroni algatusel koostöös Eesti
Ettevõtluskõrgkooliga Mainor tööd ka Cleveroni Akadeemia.
Euroopa
ülikoolide ja ettevõtlusorganisatsioonide koostöö
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda koostöös Tallinna Ülikooliga võtab osa kaheaastasest projektist „ApprEnt: Refining Higher Education With Enterprises in Europe“, mille eesmärk on ülikoolide ja ettevõtete koostöös arendada töökohapõhist õpet kõrghariduses. Projekti partnerid on kaheksast Euroopa riigist, igast üks kõrgkool ja ettevõtlusorganisatsioon. Projekti tulemusena on koostatud abimaterjalid, mis toetavad töökohapõhise õppe elluviimist.
Alguses
tekib kulu, pärast saab tulu
Töökohapõhine õpe nõuab tööandjalt üsna suurt panust. Praegu
on Eestis kvalifitseeritud tööjõu puudus. Arvestades fakti, et maailm muutub ja
tehnoloogiad arenevad, tuleb nii seniseid kui ka uusi töötajaid pidevalt
arendada ja koolitada. Töökohapõhine õpe võimaldab seda teha kõrgkooliga
koostöös vastavalt ettevõtte vajadustele.
2017. aastal Praxise tehtud uuringu tulemused ütlevad,
et töökohapõhine õpe maksab ettevõttele esimeste aastate jooksul rohkem, kui see
tulu toob. Rahaline tasuvus avaldub kahe aasta jooksul, mil see on tööturult
palgatud töötajaga võrreldes väiksemate kuludega. Seega tasub tööandjatel võtta
töökohapõhist õpet kui investeeringut.
Miks tööandja võiks töökohapõhist õpet pakkuda?
Nii Eestis tehtud uuringute kui ka ApprEnti projektis
selgunud tulemuste põhjal saab välja tuua põhjused, miks kaaluda töökohapõhist
õpet.
- Töötajate
kvalifikatsiooni tõus, mis omakorda tõstab pakutava teenuse kvaliteeti.
- Õppurid
panustavad märkimisväärselt töösse juba õpingute ajal.
- Ettevõttes
juba töötav inimene, kes osaleb ka töökohapõhises õppes, ei vaja täiendavat
aega tööga kohanemiseks ja sisseelamiseks, nagu ettevõtteväliselt palgatud
töötaja.
- Positiivne
mõju ettevõtte kuvandile potentsiaalse tööandjana ja sotsiaalselt
vastutustundliku ettevõttena.
- Positiivne
mõju töötajate motiveeritusele ja produktiivsusele ning ettevõtte toimimisele
ja konkurentsivõimele.
- Jääb
ära tööturult värbamise protsess, sest töötaja nii-öelda leitakse oma ettevõtte
seest ja ta saab töökohapõhises õppes uusi teadmisi ja oskusi omandada.
- Koostöö
kõrgkooliga, mis võimaldab kasu saada teoreetilistest ja valdkonnaülestest
teadmistest ning uurimistöödest.
- Kõrgkoolile
ettevõtluse lähemale toomine ja koostöö parendab ka kõrghariduse kvaliteeti.
Allikas: kaubanduskoja Teataja
Autor: Liisi Haas, ettevõtlikkuse valdkonna projektijuht