Ettevõtete ja koolide koostöö tekitab noortes huvi erinevate elualade vastu
22. May 2019
„Jäta universumisse oma jälg“ on üks Steve Jobsile edu toonud seitsmest äripõhimõttest. Inspireeriv õpikogemus või käik ettevõttesse võib mõjutada noorte tulevikuotsuseid ja soove. Ettevõtetel ja koolidel tasub teha koostööd, et tagada tulevikutegijatele valikuvõimalused, kasulikud õpikogemused ning praktilised oskused. 16. mail Tallinnas Öpiku Konverentsikeskuses toimunud seminaril “Kooli ja ettevõtte koostööst sünnivad tulevikutegijad” just sellest räägitigi.
Inimene õpib kõige paremini siis, kui õppeprotsess on
põnev, väljakutseid pakkuv ning kui ta mõistab, miks midagi on vaja õppida.
Selleks, et meie koolides õpetatav oleks võimalikult elulähedane ning et
õpilased oskaksid seostada teooriat praktikaga, peaksid koolid tegema tihedat
koostööd ettevõtete ja teiste kooliväliste partneritega. Sellist sisulist ja
praktilist koostööd näeb juba praegu kõikjal Eestis üsna palju, kuid teha saab
veelgi rohkem ja mõtestatumalt, et tekiks harjumus ühiselt tegutseda.
Ettevõtlusõppe programmi Edu ja Tegu läbiviidud
uuring näitas, et noored soovivad praktilisemat õpet ja selle suuremat seotust
päris töömaailmaga. Õpetajate sõnul jääb see sageli ettevõtjate aja- või
huvipuuduse taha. Samas on aga ettevõtjad probleemi ees, et tööturul pole
piisavalt vajalike oskuste ja teadmistega inimesi. Selleks, et noored oskaksid
teadlikumalt oma valikuid teha, on neil vaja kokkupuudet erinevate valdkondade
spetsilistidega, kes saaksid õppetööd praktilisel moel rikastada ja tuua
elulisi näiteid ning rääkida tööandja ootustest ning tööturu olukorrast.
Häid näiteid Eesti koolidest ja ettevõtetest
Kadrioru Saksa Gümnaasiumis toimub juba viiendat aastat saksakeelse majanduse suunal
praktiline õpe koostöös ettevõtetega. Iga majandussuuna õpilane
peab läbima nädalapikkuse tööpraktika, peale mida tuleb esitada
praktikaaruanne. Kooli majandussuuna ja praktika koordinaator Michael Kirschinger selgitas: „Soovime
avada maailmapilti nii vara kui võimalik, et noorel tekiks kiiremini
arusaam, kuhu tahan suunduda, mis on minu tugevused, kus võin mina tulevikus
kasulik olla. Selleks kutsume ettevõtjad rääkima, mis võimalused on
ettevõtetes. Lisaks usun, et kokkupuude ühe ettevõttega võiks olla selline, et
kool läheb nö pärisellu, mitte vastupidi.“ Samuti jagas taoma kogemust, et ettevõtjad teavad,
kui raske on head tööjõudu leida ning seetõttu on nad valmis investeerima
tulevikku ja kooliga koostööd tegema.
Kadrina Keskkooli koostöö
kohalike ettevõtetega sai alguses juba 14 aastat tagasi, kui kooli vilistlane
ja Aru Grupp ASi juhatuse esimees Juhan Viise pöördus kooli poole murega, et
tehnoloogia ülikiire arengu tõttu seisame varsti silmitsi kvalifitseeritud
tööjõu puudusega ning hariduses tuleks seda probleemi ennetama asuda. Nii
sündiski kohaliku ettevõttega koostöös valikaine „Ärijuhtimise ja tehnoloogia
alused“. Kooli direktor Arvo Pani lisas: „Motiveerime õpilasi reaalaineid ja tehnoloogilisi
erialasid valima ning ettevõtlikud olema. Valla jätkusuutlikkuse tagavad ju
inimesed ning meil on juba näiteid noortest, kes on peale hariduse omandamist
tulnud meie valda tagasi“. Direktori sõnul tekitas esmane partnerlus Aru
Grupiga aluse suuremale koostööle ka teiste ettevõtetega, nii et ettevõtjad
osalevad kooli õppetöös erineval moel juba algklassidest alates. Näiteid
Kadrina kooli ja ettevõtete koostööst on palju. Ettevõtja saab pakkuda info ja
teabepäevi ettevõtte ja tegevusvaldkondade tutvustamiseks, õppekäike ja
praktikad nii Eestis kui välismaal, praktikuid kooli lektoriks ning koostöös
kooliga ürituste läbiviimist – Kadrinas toimub näiteks IT ja nutifestival
CADrina. Lisaks saavad tublimad õppijad suvevaheajal asendada ettevõttes
puhkusi, sest Kadrina gümnasistid oskavad arvutiprogramme piisavalt
hästi.
Oma kogemust sisukast koostööst Kadrina Keskkooliga oli
seminarile tulnud jagama ka Silberauto
AS turundusosakonna juht Jana Ribelis. Üheskoos töötati
välja gümnaasiumiastmele valikaine „Turunduse ja müügitöö alused“. Ainekavas
ettenähtud tunnid jaotati ettevõtte töötajate vahel ära ning kooli õpilased
said kuldaväärt kogemuse õppida tippettevõtte oma ala spetsialistidelt.
Koolidele jagas Jana Ribelis aga soovitusi, et koolidel tuleks olla võimalikult
paindlik ja vastutulelik ettevõttele ning mitte kohkuda esimestest
takistustest. Samuti tuleks julgustada õpilasi kooli külalistundi andma tulnud
praktikutelt rohkem küsimusi küsima – sellist võimalust ei avane just iga päev.
Tarkvaraettevõtte Brightspark
OÜ juht ja asutaja Kari Maripuu on
ettevõtlust õpetanud erinevas vanuses lastele Tabasalu Gümnaasiumis ning
panustanud ka õpilasfirmade mentorina. Tema sõnul ei küsi huvi ettevõtluse
vastu vanust ning tema on andnud majandustunde ka 1. klassi lastele, mis oli
väga positiivne kogemus. Läbi pannkoogikohviku õpiti koostama äriplaani ja
mõtestama lahti turunduse alused, vastates küsimusele „Kuidas saada klient
ostma“. Vanemates klassides üritab Kari leida ettevõtluse õpetamisel seoseid
teiste ainetega, näiteks matemaatika, inglise keele ja miks mitte ka tööõpetusega.
„Ainete lõimimine annab võimaluse leida ettevõtlusõppele riikliku õppekava
raames rohkem aega. Alati ei pea otsima tihedas ainekavas eraldi ainetunde,
vaid tuleb püüda õpetada teineteist toetavaid aineid ühiselt. See muudab ka rutiinsete
ainete õppimise lastele huvitavamaks ning annab lastele vihje, kuidas õpitav
aine on hiljem reaalselt vajalik.“ rääkis Kari.
Kari hinnangul ei saa vaatamata ettevõtjate kasvavale
huvile ettevõtlusõpet üles ehitada kooli külastavate ettevõtjate najal, kuna
see ei ole tema hinnangul jätkusuutlik. On kindel, et tiheda töögraafikuga ettevõtja
ei suuda oma põhitöö kõrvalt aastaid missiooni korras õpetamas käia. Küll aga
võiks ettevõtlusõppega seotud õpetajad tuua „praktika“ käigus ettevõttesse,
lastes neil osaleda juhtkonna koosolekutel, neid võiks kaasata ettevõtte
strateegia aruteludesse, müügikoosolekutele jne. See annab praktilise oskuse oma
tunde praktiliste näidetega rikastada ning õpetatavat teemat päriseluga siduda.
Samuti pannakse selliselt aluse koostööle õpetaja ja ettevõtlusõpet toetava
ettevõtte vahel.
Põnevaid ideid, kuidas koolid ja ettevõtted saaksid
üksteisele kasulikud olla
Variante, kuidas koolid ja ettevõtted saaksid koostööd
teha, on vägagi mitmeid. Neist levinumad on näiteks koolide õppekäigud
ettevõttesse, ettevõtjate külalistunnid koolides, praktikakohtade pakkumine ja
õpilastest töövarjud ettevõtetes. Võimalusi on aga palju rohkem, kui koostööd
hästi planeerida ja eesmärgistada. Seminaril toimunud grupitöödes mõeldi
ajurünnaku tulemusel välja mitmeid põnevaid koostööideid. Näiteks võiksid
õpilased valmistada ettevõtetele ametijuhenditest humoorikas võtmes videoid.
Luua sisu sotsiaalmeedia kanalitesse või korraldada kehalise kasvatuse tunni
raames ettevõttele tervisepäeva. Häid võimalusi pakub ka õpilaste kaasamine
ettevõtte toote või teenuse arendamisse. Lähenedes aga veidi teise külje alt
saaksid õpilased näiteks avalikku esinemist õppida andes neile aluseks
ettevõtete erinevaid tooteid ja teenused, mille põhjal noored koostavad ja
esitavad pitch’i ehk lifitikõnesid.
Veelgi rohkem inspiratsiooni erinevatest koolide ja
ettevõtete koostöövõimalustest leiab heade praktikate kogumikust, mille
leiate SIIT.
Kuidas saaksid lapsi õpetada lisaks õpetajatele ka koolide partnerfirmade inimesed? Tallinnas Eesti Kaubandus-Tööstuskoja saalis toimus 22. mail ettevõtete koostöövõrgustiku „Unistused ellu!” kevadseminar pealkirjaga „Kuidas muuta loodus- ja reaalainete…
10 kooli, 54 ettevõtjat, 245 ettevõtlusteadmistest pakatavat noort – selline on Ida-Viru koolide ja ettevõtete koostööprojektis „Üks päev ettevõtjana“ tulemus numbrites. Boonusena veel noorte ettevõtjate omandatud oskused valmistada…
On teada-tuntud tõde, et praktiliste ja elulähedaste teadmiste ning oskuste omandamiseks on kõige parem õppida neid praktikutelt endilt. Selle paremaks korraldamiseks kogunesid 50 huvilist hariduse ja ettevõtluse valdkonnast…