12. March 2013
Maailma mõjukaima haridusteadlase John Hattie koostatud edetabel näitab, et kõige suurem mõju õppija tulemustele on, kui tõstetakse õpilaste ootust enese suhtes. Õpilaste ootused on enese suhtes tihti madalamad kui mõistlik, püüdes mängida kindla peale ja varuga.
Ootusi peab õpetaja suutma tõsta ning võimaldama õpilastele eduelamusi kõrgemal sooritustasemel. Edu kannustab õpilasi latti kõrgemal hoidma juhul, kui see kõrgemal hoidmine ei ole seotud ülearu suure pingutusega. Üldjuhul jätavad õpilased õppimise pooleli, kui nad arvavad, et veavad oma teadmistega järgmisel päeval koolis enam vähem välja. Tegelikult on potentsiaali veel. Õpilaste ootusi enese suhtes tuleb tõsta, lisada enesekindlust, arusaamist õppimise vajalikkusest ja oskusi pingutada rohkem. Õpetaja peab suutma õpilase viia kaugemale kui õpilane suudaks ise omal käel liikuda (scaffolding).
Veel on edetabeli tipus võtted, mis arvestavad lapse mõtlemise arengu tasemega, varane sekkumine õpilase probleemide ilmnemisel, õpetaja usaldusväärsus ja kujundava hindamise lõimimine õppetöösse. Tabeli tagumises otsas ehk kõige negatiivsema mõjuga võtted on teise kooli üleviimine ja televiisori olemasolu. Üldjoontes on edetabelist näha, et väikesed hariduslikku efekti andvad võtted on seotud haridussüsteemi struktuurse tahu parandamisega, suured aga õpilasega ja õpetajaga.
John Hattie (sündinud 1950 Uus-Meremaal) on tegelenud õpetajakoolitusega Uus-Meremaa, Kanada, USA ja Hongkongi ülikoolides. Praeguseks on Hattie tuntud kui maailma kõige mõjukam haridusteadlane. Ta on kõige ulatuslikuma haridusalase metauuringu autor, koondades pärast 1976. aastat ilmunud ingliskeelseid riike puudutavad haridusalased uuringud. Uuringute põhjal on ta koostanud nendes raporteeritud efektide põhjal ühisel skaalal edetabeli võtetest, mis töötavad hariduses. Maailma kõige suuremat õpetajavõrgustikku esindav väljaanne TES peab tema uurimust hariduse „Pühaks Graaliks".
Hattie uuring põhineb rohkem kui 750 metaanalüüsile, 71 000 teadusartiklile. Kaudselt on vaatluse all olnud üle 200 miljoni õpilase.
Loe Hattie uuringutest ja võtetest, mis töötavad hariduses Innove õpetajate võrgustikutöö uudiskirja nr 15 artiklist.
Artiklile on lisatud eestikeelne fail, kus kõik uuritud 138 hariduses kasutatavat võtet on kirjeldatud tõhususe järjekorras.