Ettevõtlusõpe annab kogemusi terveks eluks

Õpilasfirmadest välja kasvanud tugevaid ettevõtteid ja juhte leidub hulk. Hea näide on õpilasfirma Kolm Põrsakest üks asutaja Robin Saluoks, kes nüüd juhib põllumajandusrevolutsiooni ettevõttega eAgronom, või Kaarel Kotkas, kelle ettevõte Veriff tegeleb isikusamasuse tuvastamisega. Samasugune potentsiaal paistab ka õpilasfirma Brand asutajatest.

Brand Euroopa parima õpilasfirma võistlusel Prantsusmaal
Foto: Junior Achievement Eesti

2019. aasta parim õpilasfirma on juusteviimistlus- ja hooldustooteid valmistav Brand Tartu Hugo Treffneri Gümnaasiumist. Ettevõtte kolm säravat eestvedajat Mihkel Mariusz Jezierski, Sander Aukust ja Markus Jõeveer osalesid suvel Prantsusmaal toimunud Euroopa parima õpilasfirma võistlusel, kust toodi koju teine koht. Teataja küsimustele vastab Mihkel Mariusz Jezierski, õpilasfirma tegevjuht.

Kas teie ettevõtlushuvi tärkas koos õpilasfirma asutamisega või olite ettevõtlushuvilised juba enne?

Huvi oli olemas varem, juba põhikooli lõpus. Siis tekkis ka idee tegeleda juuksehooldusvahenditega. Kui gümnaasiumis avanes võimalus võtta ettevõtlusega seotud õppeaineid ja tegeleda ettevõtluse suunaliste asjadega, siis ei kulunud otsuse tegemiseks hetkegi.

Milline nägi välja teie toote loomise protsess?

Meie õpilasfirma on kaks aastat vana ja esimene aasta kulus täielikult tootearendusele. Idee oli juba varem olemas, sest kasutasime ise aktiivselt juuksehooldustooteid ja uskusime, et suudame teha parema toote, kui loome midagi, millest ise hoolime.

Alguses oli väga keeruline, sest kosmeetikatoodetes on palju keemiat. Seda koolis ei õpetata ja seda pole tavaprogrammis tõenäoliselt vajagi. Seetõttu otsisime infot internetist, abiks olid nii Google kui ka Youtube. Ühel hetkel saime abi ka ettevõttelt Kodukosmeetika OÜ, kes viis meid kurssi sertifikaatide ja nõuetega, mis on kosmeetikatoodetele seatud. See oli keeruline aeg, kuid tõsiseltvõetava toote loomiseks tuli see kõik läbi teha. Kokku läks tootearendusse tuhandeid tunde tööd. Teisel aastal tegelesime juba brändi loomise ja kõige muuga, millega üks tegutsev ettevõte peab tegelema.

Teie õpilasfirma on praegu Eesti parim ja Euroopas paremuselt teine. Mis on edu saladus?

Kas just saladus, kuid me tegime kahte asja väga hästi. Esiteks olime firmas üksteisega ausad ja avatud. See võimaldas meil luua parima toote, mida sel hetkel oskasime, ja hoidis korras meie omavahelised suhted. Näiteks koosolekutel võisime üksteisele ausalt öelda, kui miski ei meeldinud või tundus vale. Hea omavaheline suhtlus on väga oluline.

Teiseks suhtusime õpilasfirmasse kohe kui ettevõtte loomisesse. Meie jaoks ei olnud tegu ühekordse projektiga või asjaga, mille eest saaks lihtsalt hea hinde. Seega tuleb kohe alguses planeerida tegevusi nii, nagu sa teeksid seda pikemaajaliselt.

Mida olete protsessist õppinud?

On vist raske nimetada asju, mida me ei ole õppinud. Nimetada võiks kõike, alustades meeskonnatööst, esinemisoskusest, finantskirjaoskusest ja ka keemiast, kuid kõige tähtsam õppetund – vähemalt minu jaoks – on vast see, et õppisin piiri pidama. Tasakaalu leidmine töö ja eraelu vahel on väga tähtis, sest saavutatud edul pole väärtust, kui ei leia aega trennile, sõpradele ja kõigele muule, mida teha sooviksid.

Mida soovitaksid alustavatele õpilasfirmadele?

Õpilasfirmat tegema hakates tuleb kohe sellele läheneda kui ettevõtte loomisele, mitte ühekordsele projektile, mille eest saab hinde või arvestuse. See kindlustab, et keegi ei tee tööd lihtsalt selle nimel, et asi saaks tehtud.

Kindlasti tuleks valida võimalikult keeruline toode või teenus, sest saadav kogemus on suurem ja areng märgatavam. Lisaks on palju ettevõtteid, mis teevad lihtsamaid asju ja nii on oma keerulisema tootega hea silma paista. Raske töö tasub ennast ära.

Tuleks seada eesmärgid, mis tiimis vähemalt osaliselt kattuvad. Nii on millegi poole püüelda ega teki ebakõlasid, kus keegi ühel hetkel ütleb, et ta enam ei viitsi. See on kindlasti nii ka suurtes organisatsioonides, väärtused peavad ühtima, et saavutada ühist suuremat eesmärki.

Kas ettevõtlusega tegelemine on raske?

Väga! Aga raskustest õpib väga palju ja see on palju põnevam, kui teha lihtsaid asju, mis ei paku nii palju avastusrõõmu.

Meil on omakeskis ütlus, et motivatsiooniga oskab igaüks edukalt tööd teha, kuid ilma motivatsioonita on palju keerulisem. Kui rasked, ilma motivatsioonita hetked üle elada, siis sünnib midagi suurepärast.

Kas jätkate ettevõtluse ja oma tootega ka tulevikus?

Jah, selline plaan on. Praegu teeme väikese pausi, et tegeleda kooliga, kuid planeerime kaasata rohkem raha ja muuta oma tootega maailma.

Allikas: kaubanduskoja Teataja

Autor: Kaur Orgusaar

Seotud uudised

Ida-Viru koolilapsed vallutasid neljaks kuuks kohalikud ettevõtted

26. veebruar 2018

10 kooli, 54 ettevõtjat, 245 ettevõtlusteadmistest pakatavat noort – selline on Ida-Viru koolide ja ettevõtete koostööprojektis „Üks päev ettevõtjana“ tulemus numbrites. Boonusena veel noorte ettevõtjate omandatud oskused valmistada…

Mait Palts: kool ja ettevõtja koos

18. jaanuar 2016

Kelle ülesanne on tagada, et noortel tekiks töömaailmast adekvaatne pilt? Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektor Mait Palts kirjutab tänases Postimehes, kuidas võiksid koolid ettevõtjatega koostööd teha. Me räägime palju sellest,…

Majandusharidus peaks hakkama peale juba algklassidest

5. mai 2014

Põhikoolis on ettevõtlusõppe hetkeseis kehv, leiab Junior Achievement Eesti direktor ja õpilasfirmade võistluse eestvedaja Epp Vodja. Majandushariduse ja ettevõtluse suhtes positiivset hoiakut tuleks hakata kujundama juba algklassides, saab…