Pilkupüüdvad illustratsioonid võivad õppimist häirida

Säravad pildid on toredad. Paraku selgub aga Ohio ülikooli teadlaste hiljutisest uuringust, et raamatutes kasutatavad säravad pildid võivad teinekord teha õppimisprotsessi lapsele sootuks keerulisemaks. Uuringus osalenud 6-8 aastased lapsed said näiteks graafikute lugemisega palju paremini hakkama, kui need olid lihtsad ja ühevärvilised.

Need lapsed, keda õpetati graafikutega, mille tulpadel olid pildikesed, jäid põhilise taipamisega hätta. Pigem hakati graafikutulpadel olevaid kujutisi kokku lugema, kui vaadati tulba kõrgust.

Teadlased tõdevad, et pildikestega graafikud meeldivad kindlasti lastele rohkem, kuid sealt olulise info kätte saamine on keerulisem.

Kui teadlased uurisid lasteaiakasvatajatelt ja 16 lasteaia- ja algkoolilapselt, kas nad kasutaksid huvitavalt illustreeritud diagramme oma tundides, siis kõik vastasid jaatavalt. Suurem osa õpetajatest leidis, et seesugused graafikud oleksid lastele huvitavamad ja seeläbi ka õppeprotsessis tõhusamad kui ühevärvilised.

Samad põhimõtted kehtivad ka teiste ainevaldkondade ja olukordade puhul. Igasugune ebaoluline visuaalselt köitev info pigem eksitab kui õpetab.

 

Loe uuringu kohta lähemalt ERR teadusportaalist

Seotud uudised